DENSITET

Densitet / specifik vikt

Densitet beskrivs som förhållandet mellan ett ämnes massa och dess volym. Tätheten är massans densitet per volym.

Till exempel har en liter vatten större densitet än en liter luft och därmed större densitet.

Densitet kallas också densitet eller densitet.

Densitet är densamma som densiteten, men en äldre term som fortfarande i stor utsträckning används utanför fackkretsar, och termen densitet används uteslutande som kornmål.

Densitet anges med den grekiska bokstaven (Rho -).

Täthet för vätskor och fasta ämnen beror på temperaturen, eftersom de flesta ämnen växer vid uppvärmning och kontrakt när de kyls utan att massan ändras.

När det gäller gaser (gaser) är densiteten också tryckberoende, eftersom volymen (idealisk) är proportionell mot produkten av tryck och temperatur. När du anger densiteten bör du därför alltid ange vid vilken temperatur och för gas det tryck vid vilket densiteten mäts. Tidigare användes en arometer för att mäta densiteten.

Volymen är volym och anges i liter, kubikmeter eller andra volymmätningar.
Massan anges som gram, kilo eller andra enheter för att mäta vikt.
För att beräkna densiteten, använd en formel:
Volym / volym betecknas som V (m3)
Massa kallas m (kg)
Densitet kallas för
För de flesta bränslen, kan man bestämma densiteten genom att dividera bränsledensiteten till vattnets densitet (1,0 kg / cm 3) som används som en standard för vätskor och fasta ämnen. (Se exempel).

Beräkning av densitet

Panta RON 98 väger 749 kg / mᶟ vatten och 1000 kg / mᶟ – (749/1000) – det vill säga med 98 RON panta en densitet av 0,749 kg / L

Tung och lätt bensin

Om en given bensin A har en lägre densitet än bensin B, beskriver bensin A som är lättare än bensin B. Som ett exempel, Panta ONE en specifik vikt av hela 0,775 kg / L och är därför “tyngre” än Panta RON 98 som, såsom det exempel illustrerar, har en densitet av 0.749 kg / L.

Tätheten av bensin är viktig av olika skäl.

Doseringen av bränsle

Bensinens densitet är särskilt viktig för en förgasningsmotor.
En bensin som är “tung” kommer naturligtvis att ha en högre densitet, vilket gör att simmaren i en förgasare sitter högre än att använda en “lätt” bensin. Det betyder att en bensin med hög densitet fyller mer och därför kräver mer utrymme än lätta bensin för att få samma mängd i (mᶟ).

Ju högre en simmare placeras i förgasaren på grund av bensinens densitet, desto lägre blir bensin i simbassängen. Så var noga med bränsletillgängligheten om du byter ut din nuvarande bensin med en bensin med en annan densitet.

I samband med Racing Fuel är densiteten en indikator på bensinens sammansättning med vissa undantag.

För vissa racerbränslen orsakar en låg densitet en snabb förbränning medan en bensin med hög densitet har en långsammare förbränning. Anledningen är att flertalet av de “lätta” kolvätena som används vid framställning av bränsle för bränslebränsle är snabbare än de tyngre kolvätena.

Det kompenseras emellertid förbränningshastigheten av Racing Fuel genom tillsats av ett antal syreupplyft frågor som bidrar till en mer kraftfull och snabbare förbränning – (kväve, peroxider, Nitroxider, aromater och i vissa fall Olefiner)

Antändning

Justering av motorns tändningstid är av stor betydelse, eftersom en snabbare bränslebasin i princip kräver mindre antändning än en variant med en långsammare förbränning.

När man byter från en bensinvariant till en annan, var uppmärksam på doseringen av bränsle, men var särskilt uppmärksam på motorns tändjustering. Det finns dock inga större förändringar om. timing, men förändringarna är viktiga för att uppnå rätt inställning samtidigt som du behåller en bestående effekt och hållbarhet.

Racing Bränsle vs Retail bensin

Om vi ​​jämför ett vanligt racerbränsle med Racing Fuel, är gränsvärdena om. densitet för standardbensin typiskt 0,720 – 0,775 kg / L. Detta stora utbud av bulkdensitet kan få allvarliga följder för en högpresterande och laddad motor.

På samma sätt varierar oktantalet och syrgashastigheten för vanlig bensin, beroende på var och under vilken årstid bensinen handlas.

Därför är det nödvändigt att justera dosen av bränsle och tänd relativt försiktigt i en racer med bensin, för att förhindra motorskyddet. Således är det en kompromiss mellan effekt och hållbarhet på grund av de stora fluktuationerna i densitet, syrehastighet och oktantal av en stand-up bensin.

Som ett exempel kan vi ta en situation där en racingmotor trimmad till det yttersta gränsen för en’ kvalitet stå bensin, då oundvikligen använda bensin med en annan kvalitet vid nästa tankning grund. Den mycket varierande kvalitet på stand bensin i Europa. Detta innebär en betydande risk för att motorn kan justeras felaktigt med dödliga konsekvenser som en stor risk om. hållbarhet och prestanda.

Kvaliteten

Den högpresterande och avstämda motorn ska alltid använda Racing Bränsle som bränsle för att säkerställa jämnhet i densitet och oktan, parti för parti, vilket ger konstant prestanda, mer kylning, optimal effekt och längre hållbarhet.