OKTAN, ETANOL OCH METANOL

E10 / E85

I många typer av Racing Bränsle lägger tillverkare etanol och / eller metanol i större eller mindre kvantiteter. Speciellt inom dragracing används alkohol som metanol som bränsle. Andra alkoholer som Etanol kan också användas rent men används mest i en komposition kallad E10 (10-15% etanol) eller E85 (65-85% etanol). Stand Benzin E10 kan handlas bland annat. Sverige och Tyskland, men här är det särskilt viktigt att notera att bränslet är baserat på en vanlig standard bensin med densitet (densitet) som kan sträcka sig från 0,720 till 0,775 kg / L. Detta resulterar i en variabel åtminstone, så stor risk för en avstämd motor som en konventionell 95 oktan bensin som varierar i samma utsträckning och bör därför inte anses lämpligt för användning i en avstämd motor. (Se avsnitt om densitet).

Alkohol och oktan

Det finns många åsikter om alkohol och om oktan vs. alkohol, men tekniskt är oktan för en alkohol inte mätbar.

Anledningen är att motortypen som används för att bestämma oktantalet (ASTM) är en sugmotor. En sugmotor är begränsad av sitt luft / bränsleförhållande och kan därför inte hantera de mycket stora skillnaderna i luft / bränsleförhållande som gäller för rena alkoholer som metanol och etanol.

Det är emellertid möjligt att i en utsträckning ange oktan för alkoholhaltiga bränslen. Detta nummer beskrivs som “Blending Octane Value” (BOV). Oktan av en blandning av bränsle, såsom E85, jämfört med oktan av blandningen av bensin, utan alkohol som användes i blandningen. Nedan finns ett antal beräkningar som beskriver alkoholens påverkan på bensinens oktan. BOV kan inte jämföras med en normal oktanmätning.

Oktan – Europa vs. USA

Octan på ett tankstativ i USA bestäms av ett genomsnitt på två (ASTM) specificerade oktantester. Forskning oktantal (RON) och motor oktantal (MON). Medelvärdet av dessa två värden är beskriven med hjälp av en formel – (R + N) / 2 = antiknackningsindex (AKI) – AKI beskriver en bensin förmåga att motverka den tändnings bank som innebär det lägre oktantalet (AKI) en bensin har, desto Ju mindre är bensinens förmåga att motverka tändningsbanan.

Sålunda indikeras oktantalet vid en vanlig bensinstation i USA, AKI-numret. I Europa anges bensin RON-nummer på bensinstället.

AKI Benchmark vs. AKI Racing Bränsle

Skillnaden mellan RON och MON mätningar för blybränslet bensin är vanligtvis cirka 8-10% beroende på produkten. Således kommer AKI-numret för en vanlig rakhyvel med ditt RON-nummer 95 att ha ett beräknat MON-nummer på ca. 84-85 oktan.

Med denna information kan vi nu beräkna AKI-siffran för en 95-oktan jämförelse jämfört med samma värde för en FIA-godkänd Racing Fuel.

Ex. Stå RON 95 – (95 + 84,5) / 2 = 89,75 AKI.

Ex. Beställ NS RON 101,7 – (101,7+ 89,6) / 2 = AKI 95,65).

& Nbsp;

Slutsatsen måste därför vara att den gemensamma montern av bensin har en betydligt lägre kapacitet än Racing Fuel för att skydda mot antändning bank och därmed en ökad risk för motorstopp. Ett resultat som borde omedelbart skingra varför Racing Bränsle ska användas för en högpresterande motor.

Alkohol som oktan ökar

Typiskt överskrider “blandning av oktanvärde” för metanol och etanol oktan. Men när en liten mängd alkohol ökar oktantalet med några oktanpunkter, hävdas det också att tillsats av dubbel mängd inte resulterar i en fördubbling av den upphöjda oktanen. Detta beror på att regeln om “minskande utdelning” lag “* tillämpas härmed.

Det verkar som om att alkohol har ett högt oktantal när en mindre mängd tillsatt (som i fastställande BOV) , men faktum är att den faktiska oktan i verkligheten är så hög.

Utmaningen är att det inte är tekniskt möjligt att bestämma en exakt oktan för en alkohol, så det är därför nödvändigt att göra ett “antagande” av oktantalet.

Etanol är ett bra exempel, eftersom BOV för etanol rapporteras vara ca. 112 oktan. Exemplet innebär tillsättning av en liten mängd etanol i en given mängd av bensin, till vilken ett antal beräkningar indikerar att oktantalet bör öka se. Etanol oktantal av 112 oktan. Detta är inte fallet, men bara på detta sätt när en liten mängd alkohol läggs till en större mängd bensin.

Den bästa uppskattningen görs om. den faktiska oktan av ren etanol indikerar oktantalet som omkring 100. Antalet 100 bör betraktas som ett konservativt värde, men det är ett värde som bensinmarknaden är bekväm med.

Stött som konsument på beräkningar där etanol är inställd på att 112 oktan, finns det anledning att ställa skepsis eftersom oktantal kan vara felaktigt inställd enl. BOV.

2704/5000
De flesta typer av konventionell bensin från en bensinstation tillsättes etanol för att höja oktantalet (typiskt 0,0 till 5,0% etanol) – och såsom beskrivits tidigare i avsnittet, alkoholerna i en mängd av mindre bidra till en omedelbar ökning av oktantalet hos en bensin .

Oktan booster

Vid alkohol bör användningen av “oktanförstärkare” också nämnas. Tyvärr har de flesta typer av “oktan booster” på marknaden som huvudsakligen består av etanol, vilket innebär att de endast i mycket liten utsträckning kommer att ha en effekt när det i en bensin där redan av tillverkaren kan tillsättas upp till 5% etanol.

Var därför försiktig med denna typ av produkter, eftersom de enligt uppgift inte uppfyller förväntningar eller behov.

MTBE & amp; ETBE

Tidigare i avsnittet nämns oktantal i Europa och konventionell bensin, och i detta sammanhang bör det nämnas att i Europa användes en tillsats tidigare i bensin som heter MTBE (metyl tert-butyleter). Produkten är en oktanpropeller som tillsattes till bensin efter användning av blyfri bensin fasades ut. MTBE är för närvarande avskräckt i praktiskt taget hela världen på grund av dess förorenande nackdelar. Vissa produkter som innehåller MTBE kan dock handlas i bland annat Tyskland fram till juli 2015, men även Tyskland är nu, eftersom resten av EU har uppmuntrats att begränsa användningen av MTBE i bensinen. Detta har orsakat att de tyska bensinvarianterna som tidigare innehöll stora mängder MTBE kan riskera att ha en något sämre kvalitet än tidigare.

MTBE ersätts i vissa fall med ETBE (Etyl tert-butyleter), en tillsats som har samma egenskaper som MTBE. ETBE är dock betydligt dyrare att producera.

Med hjälp av ETBE som en fullständig ersättning för MTBE, en gemensam monter bensin vara oproportionerligt dyra och därför väljer ett antal oljebolag att använda ren etanol som tillsats för att öka oktantalet.

Tyvärr har etanol den nackdelen att det tar upp vatten (HjO) från sin omgivning och därmed “gift” bensinen – (Det vill säga, bensin upptagning av vatten från omgivningen vecka för vecka sänker det ursprungliga bensinoktantal). Denna “förgiftning” börjar redan när bensinen pumpas från en tankfartyg till marktankarna vid en bensinstation.